Sunday, October 26, 2008

DIA Maha Mengetahui

Surah Al-Mujadalah : Ayat 7
Maksudnya: " Apa engkau tidak melihat bahawa Allah mengetahui apa isi langit dan bumi. Tidak berbisik tiga orang, melainkan Allah yang keempatnya, tidak berlima melainkan Dia yang keenamnya, tidak lebih kurang dari itu dan tidak lebih banyak dari itu melainkan Allah bersama mereka,di mana sahaja mereka berada, kemudian Allah memberitakan apa yang mereka perbuatkan itu pada hari kiamat. Sungguh Allah mengetahui segala-galanya "

Surah Mukmin: Ayat 19
Maksudnya:" DIA mengetahui curian gerak mata dan yang tersembunyi di dalam dada."

Surah Yunus: Ayat 61
Maksudnya:" Tidak ada urusan yang engkau hadapi, tidak ada Al-Quran yang engkau baca dan tidak ada amal yang engkau perbuat, melainkan kami menjadi saksi atasmu ketika engkau melakukannya. Tidak terlewat sedikit pun dari pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarrah,baik di bumi ataupun di langit. Tidak ada sesuatu yang lebih kecil atau lebih besar daripada itu, melainkan semua tercatat dalam Kitab yang nyata (Lauh Mahfuz)"

Para pembaca yang mendambakan ni'mat syurga Allah sekalian..

Telah terang dan nyata, sudah banyak sebenarnya firman Allah dalam Al-Quranul Karim, menegaskan bahawa Dia mengetahui segalanya. Setiap apa yang kita lakukan. Sama ada dizahirkan atau disembunyikan. Gerunlah dengan Allah tatkala hati terasa ingin melakukan maksiat..Gementarlah dengan ancaman neraka Allah tatkala mulutmu lancar membuka 'aib insan lain.. Kerana, yakinlah bahawa semuanya dalam pengetahuanNya dan tiada satupun yang terkecuali..SUBHANALLAH

No comments: