Friday, November 7, 2008

Maafkan Diri Ini

Rindu menyapa minda...
Mengimbau segala kenangan...
Suka dan duka yang pernah bertandang...
Di sepanjang kehidupan yang aku lalui...

Rindunya aku Ya Allah...
Kepada Teman-teman seperjuangan..
Kepada sahabat-sahabiah yang rela syahid bersama...
Kepada imbauan gelak tawa ummi dan abah...
Yang melemparkan senyuman penuh makna...
Kepada hilai dan gurauan saudara kandung tersayang...
Yang mendamba tunjuk dan nasihat...
Insan yang bernama Syuhada'...

Ya Allah...air mata ini sekali lagi menitis...
Mengimbau noda yang telah aku cipta...
Keterlanjuran langkah yang telah aku atur...
Tutur kata yang terkadang menghiris rasa...
Kejengkelan tingkah yang mengundang murkaMu...

Aku khuatir Ya Allah...
Kala saat aku tunduk sujud kepadaMu...
Di saat ku rasakan aku berbuat kebajikan terhadapMu..
Namun hakikatnya tiada apa pun nilai di sisi Mu....
Melainkan telah aku undang murka dan kemarahanMu...

Tuhan...
Sampaikan kepada semua...
Andai diri ini sukar untuk ditafsirkan...
Jika tingkah ini susah untuk difahamkan...
Sekiranya sayang ini sukar untuk diterjemahkan...
Hanya Engkau yang mengerti segalanya...
Syuhada' hanya ingin memberi...
Memberi yang terbaik untuk AGAMA...
Memberi yang terbaik untuk JEMAAH...
Memberi yang terbaik untk KELUARGA...
Memberi yang terbaik untuk SAHABAT- SAHABIAHNYA...
Juga mengimpikan yang terbaik buat dirinya...


Biar duka bermain di dalam diri...
Biarkanlah duka ini ku ubat sendiri...
Biarkan langkah ini ku atur dengan kekuatan...
Yang aku bina dari kelemahan yang lalu...
Yang masih diberi pembelaan oleh Tuhan...
Meskipun langkah ini tempang..
Namun jauh di sudut nurani...
Ingin ku berikan segala yang terbaik...
Dan yang sekadarnya mampuku berikan

No comments: