Friday, October 30, 2009

Selamat Buat Semua

Selamat menempuh Peperiksaan Akhir Semester buat Adik-adik Usrah (Are-da, Suhaimah, Masnah, Fatwa, Izah, Yanti dan Adah), Sahabat-sahabiah, Coursemate, K.long, K.chik, Abang Nik, K.teh (SPM)..Ma'annajah Fil Imtihan..Semoga Allah memberi kemudahan dalam setiap urusan..

Juga buat sahabat atau sahabiah yang bakal melangkah ke alam rumah tangga, diucapkan agar segala persiapan ke arah itu dipermudahkan Allah..Semoga alam rumah tangga yang bakal dibina lebih mendekatkan diri kita kepada Allah S.W.T..Ameen
Selamat menempuh Peperiksaan Akhir Semester buat Adik-adik Usrah, Sahabat-sahabiah, Coursemate, K.long, K.chik, Abang Nik, K.teh (SPM)..Ma'annajah Fil Imtihan..Semoga Allah memberi kemudahan dalam setiap urusan..

Juga buat sahabat atau sahabiah yang bakal melangkah ke alam rumah tangga, diucapkan agar segala persiapan

Thursday, October 22, 2009

BILA SANG HATI BERKATA-KATA PASTI SANG MATA KAN MENGALIRKAN MUTIARA…

Kurebahkan keakuan yang terpaksi

Meredakan kekalutan dalam diri

Tuhan, ganjarkan upaya untukku menyusuri jalanMU

Agar tak tersasar haluan kiblatku, Ya Tuhan


Tuhan…

KUDAMBAKAN KASIH-MU

Rahmatilah hidupku

HAMPARKAN CINTA-MU BUATKU, YA TUHAN


KURINDUKAN SAYANG-MU

Redhailah diriku

Disitulah letaknya syurga untuk ku, Ya Tuhan


Hanya Engkau tempatku mengadu

Dengarkanlah sendu rayuku

Tiada aku TANPA-MU Ya Tuhan

BERKATI HIDUPKU DI DUNIA DAN AKHIRAT


Siapalah diriku di hadapan kudrat-MU

Insan yang tidak berdaya, Ya Tuhan

Ku puhonkan dari-MU

Perkenankan do’aku

Ampunilah dosa hamba-MU, Ya Tuhan


Hingga sampai waktuku berundur

Kesaksian tetap dijunjung

HIDUP MATI, kerana-MU Ya Tuhan

Limpahan Maghfirah yang amatku harapkan


Ya Allah…

Aku serahkan segala urusan hidup dan matiku

Dalam kekuasaan-MU

Aku redha dengan segala ketentuan-MU, Ya Tuhan

BILA SANG HATI BERKATA-KATA PASTI SANG MATA KAN MENGALIRKAN MUTIARA…

Kurebahkan keakuan yang terpaksi

Meredakan kekalutan dalam diri

Tuhan, ganjarkan upaya untukku menyusuri jalanMU

Agar tak tersasar haluan kiblatku, Ya Tuhan

Tuhan…

KUDAMBAKAN KASIH-MU

Rahmatilah hidupku

HAMPARKAN CINTA-MU BUATKU, YA TUHAN

KURINDUKAN SAYANG-MU

Redhailah diriku

Disitulah letaknya syurga untuk ku, Ya Tuhan

Hanya Engkau tempatku mengadu

Dengarkanlah sendu rayuku

Tiada aku TANPA-MU Ya Tuhan

BERKATI HIDUPKU DI DUNIA DAN AKHIRAT

Siapalah diriku di hadapan kudrat-MU

Insan yang tidak berdaya, Ya Tuhan

Ku puhonkan dari-MU

Perkenankan do’aku

Ampunilah dosa hamba-MU, Ya Tuhan

Hingga sampai waktuku berundur

Kesaksian tetap dijunjung

HIDUP MATI, kerana-MU Ya Tuhan

Limpahan Maghfirah yang amatku harapkan

Ya Allah…

Aku serahkan segala urusan hidup dan matiku

Dalam kekuasaan-MU

Aku redha dengan segala ketentuan-MU, Ya Tuhan

Wednesday, October 21, 2009

Taubat- Mawaddah


Tuhan...
Terimalah taubatku yang tidak sempurna
Ia serba kekurangan
Dan banyak cacat celanya
Tapi apakan daya
Ini yang mampuku persembahkan
KepadaMU

Telahku cuba sepenuh hati
Tapi masih tidak mampu sempurna
Aku harap dengan rahmatMU
Terimalah jua taubatku


Aku tetap tidak jemu
Ku teruskan walau tidak meningkat
Aku tetap istiqamah

Kasihanilah aku Wahai Tuhan
Hamba yang lemah ini
PengampunanMu yang ku harapkan
Siapalah lagi yang akan membelaku
Kalau Engkau tidak membelanya

Aku kan hambaMu jua
Aku ciptaanMu juga
Kalau Engkau selamatkan
Engkau tidak akan rugi
KebesaranMu akan tetap sempurna
Ampunilah Wahai Tuhan
Segala dosaku


Ampunilah Wahai Tuhan
Segala dosaku
Ampunilah Wahai Tuhan
Segala dosaku

Tuesday, September 29, 2009

Rintihan Kalbu

Hari ini....
Tiada senda dalam bicara..
Deru air mata merupakan segalanya...
Sang hati bicara sendiri...
Bangunkan Ummah bina generasi...
Di bumi yang bertuah ini...
Diriku mula mengenali...
Matlamat hidup sebagai 'abdi...
Kepada Allah..Allahu Rabbi..
Diriku kini sebebas unggas..
Terbang bebas di angkasa raya...
Menyanyi merdu irama kalbu..
Indahnya..indahnya..oh ndahnya..
Wahai generasi...
Dengarlah pesanan ini...
Bumi ini bumi bertuah...
Suburnya sesubur tanaman di lembah...
Melahirkan insan berjiwa tabah..
Kutiplah mutiara-mutiara indah..
Untuk bekalan diri berpindah..
Sebelum jejak kaki melangkah..
Sebelum penyesalan membawa padah...
Sahabat seperjuangan..
Usah digentar musuh di hadapan..
Pandanglah di depan balasan Tuhan..
Syurga Firdaus menanti kalian...
Teruskan..teruskan...
Perjuangan menegak kebenaran...
Di dalam kebungkaman akhir zaman..
Selagi hayat dikandung badan...
Wahai teman seperjuangan...
Dengarlah harapanku ini..
Pohon untukku dalam doamu..
Diriku pejuang Islam Yang Satu

Rintihan Kalbu

Hari ini....

Tiada senda dalam bicara..

Deru air mata merupakan segalanya

Sang hati bicara sendiri...

Bngunkan Ummah bina generasi...


Di bumi yang bertuah ini

Tuesday, September 22, 2009

Monday, August 3, 2009

Ya Allah


Ya Allah,
Istiqamahkan hati dan langkah kami
Ya Allah,
Berikan kekuatan kepada kami
Ya Allah,
Hindari kami dari rasa malas dan berputus asa
Ya Allah,
Yakinkan kami bahawa pulangnya kami bertemu dengan Mu
Ya Allah,
Murahkanlah rezeki kami
Ya Allah,
Permudahkan urusan kami
Demi redha dan keampunanMu semata
Ya Allah
Hidupkan kami dengan Iman
Matikan kami dengan Iman
Masukkan kami ke syurga dengan Iman
Keluarkan kami dari dunia dengan Iman
Ya Allah
Ampuni kami
Ya Allah
Kurniakan kebaikan kepada kami
Jauhkan kami dari kemurkaanMu dan keburukan dunia
Ya Allah
Ikat hati kami dengan rasa cinta dan kasih keranaMu
Kukuhkan ikatan ukhuwwah kami
Berkati kami, berkati kami Ya Allah

Ya Allah, Syuhada mohon buat diri, keluarga, sahabat sahabiah serta seluruh hambaMu

Ameen Ya Rabbal 'Alamin


Thursday, July 30, 2009

Surah Asy-Syura: Ayat 13

Firman Allah SWT:

Maksudnya:" Dia (Allah) telah MENSYARIATKAN KEPADAMU AGAMA yang
telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh, dan apa yang diwahyukan kepadamu (Muhammad) dan apa yang telah diwasiatkan kepada Ibrahim, Isa dan Musa, iaitu TEGAKKANLAH AGAMA dengan KEIMANAN DAN KETAQWAAN dan JANGANLAH kamu BERPECAH-BELAH di dalamnya. Sesungguhnya, SANGAT BERAT bagi orang MUSYRIK untuk mengikuti agama yang kamu bawakan kepada mereka. ALLAH MEMILIH ORANG YANG DIA KEHENDAKI KEPADA AGAMA TAUHID dan MEMBERI PETUNJUK kepada AGAMA-Nya bagi ORANG YANG KEMBALI (kepada-Nya)


Wednesday, July 29, 2009

UMS dan FFM..WAJARKAH BERSATU??


JANGAN TENGOK DGN MATA ZAHIR SEMATA,

TAPI

TENGOK DENGAN MATA HATI!!


KATAKAN TAK MAHU,

TAK NAK,

TAK INGIN, TAK RELA


FFM DI UMS!!!!!!


Tuesday, July 28, 2009

Dialog Nabi Adam dan Iblis dengan Allah SWT

Renungkan lah olehMU wahai HAMBA ALLAH SWT.. Dan Kau akan sedari bahawa janji Allah adalah benar, tipu daya Syaitan juga benar, Syurga itu benar, seksa neraka itu juga benar, dunia sebagai persinggahan dan tipu daya itu benar, Akhirat yang bakal mendatangi kita juga benar.. Renung dan ambil iktibar..

Iblis berkata:” Ya Tuhanku, keluarkan aku kerana Adam. Aku tidak kuasa ke atasnya, kecuali dengan penguasaan-MU”

Allah berkata “ Engkau Aku kuasakan ke atasnya. Yakni atas anak cucunya”. Kerana Nabi selamat daripada Iblis

Iblis berkata: “ Berilah aku kuasa lagi”

Allah berkata: “ Setiap ia beranak, kau juga beranak”


Iblis memohon lagi: “ Berilah aku lagi”

Allah berkata: “ Jeratlah mereka dengan tipu daya. Temani mereka dengan harta dan anak. Sesatkan mereka dengan agama dan perbuatan yang batil. Perbuatlah sehendakmu”

Lalu Adam berkata: “ Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kuasa kpd Iblis kepada anak cucuku, maka aku tidak boleh menghalanginya kecuali dengan pertolonganMu”

Allah berkata “ Setiap Umatmu akan dijaga oleh Malaikat”

Adam memohon lagi “ Tambahilah Aku”

Allah berkata “ Setiap kebaikan yang dilakukan diberi pahala 10 kali ganda”

Adam berkata lagi “ Tambahilah Aku”

Allah berkata “ Aku terima taubat mereka selama mereka masih hidup”


Adam berkata lagi “ Tambahilah Aku lagi Ya Allah”

Allah berkata lagi “ Aku ampuni mereka dan aku tidak mengira segala dosa yang dilakukan”

Adam berkata lagi “ Baiklah, aku telah berasa senang sekarang

Kemudian, Iblis berkata, “ Ya Tuhanku, Engkau jadikan utusan manusia dan Kau beri kitab. Maka siapakah utusanku dan apakah kitabku?”

Allah menjawab “ Utusanmu tukang tenung, tukang sihir, kitabmu adalah perangai buruk, hadismu bohong, Qur’an-mu Syair, tukang azanmu seruling, masjidmu pasar, rumahmu adalah tandas, makananmu sesuatu yang tidak disertakan dengan Nama-KU,minumanmu adalah yang memabukkan dan perangkapmu adalah PEREMPUAN

Surah Ibrahim: Ayat 22
§ Syaitan berkata ketika perkara hisab telah diselesaikan: " Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan aku pun telah menjanjikan kepadamu, TETAPI aku MENYALAHINYA. TIDAK ada kekuasan bagiku terhadapmu, melainkan(sekadar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu, jgnlah kamu mencerca aku, tetapi cercalah DIRIMU SENDIRI. Aku TIDAK DAPAT MENOLONGMU dan AKU TIDAK DAPAT MENOLONGKU. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku dengan Allah sejak dahulu. " Sesungguhnya orang yang zalim akan mendapat siksaan yang pedih"

Monday, July 27, 2009

Kami Nak Ke Sana


Jabir R.A berkata: “ Telah berkata RasuluLlah SAW:


“Di syurga ada bilik yang tersusun dari permata timbus, bila berada di dalam boleh lihat di dalamnya, dari luar boleh lihat pula di dalamnya. Di sana ada kenikmatan, kelazatan dan kebahagiaan yang belum pernah terlihat oleh mata, terdengar oleh telinga atau terlintas dalam hati manusia”

Dia berkata: “ Aku bertanya: Wahai RasuluLlah, untuk siapa bilik itu?”

Baginda menjawab: “ Untuk yang membiasakan memberi salam, memberikan makan, sentiasa puasa dan solat malam sewaktu manusia sedang tidur.” Dia berkata: “Aku bertanya lagi: Wahai RasuluLlah, siapakah yang mampu berbuat demikian?” Baginda menjawab: “Ummatku mampu untuk itu. Dan akan aku cerikan tentang itu kepadamu. Sesiapa yang berjumpa dengan saudaranya dan memberi salam, bererti dia telah memuliakan salam. Sesiapa yang memberi makan anak dan keluarganya hingga kenyang, berertinya dia telah memberikan makanan. Sesiapa telah berpuasa di bulan Ramadhan dan puasa 3 hari setiap bulan bererti dia telah membiasakan puasa. Dan siapa telah solat Isya’ dan subuh secara berjamaah, sama seperti telah solat malam di saat orang Yahudi, Nasrani dan Majusi sedang tidur”


Namun, perlu di ingat, lakukannya dengan ikhlas. Dengan penuh rasa kehambaan. Dengan rasa gerun dan takut kepada azab neraka Allah. Dengan penuh rasa berharap kepada redha dan ampunan Allah serta berharap akan syurga Allah. Kerana ikhlas itu suatu yang sukar untuk dilaksanakan. Tetapi, kita seharusnya berusaha sebaik mungkin. Jangan sesekali dalam melaksanakan ketaatan itu, hadir suatu rasa riak pada amalan. Kerana dalam hati seorang mu’min, tidak akan berhimpun 2 sifat. Jika ada riak walaupun 10%, maka tidak akan hadirnya ikhlas itu dan begitulah sebaliknya.


Renungkan lagu ini: ( Jalanku Pulang: UNIC)


Tundukku malu di depanMu

Kernaku insan berdosa

Ku adukan sesalanku

Apakah kan Kau terima


Kesunyian ini sedarkan diriku yang lena

Tinggalkan semalam yang nana

Lantas ledakan ingatanku pada sempurnaMu

Terpaut aku tak berpaling


Ku bersyukur hanya pada-Mu Tuhan

Kau tunjukkan laluanku pulang

Dan cintaMu bagai air di tandus Sahara

Buatku melepaskan dahaga


Suluhkan cahaya menerangi langkahku

Sedarkan segala kiasan indah cintaMu


Ku bersyukur hanya pada-Mu Tuhan

Kau tunjukkan laluanku pulang

Dan cintaMu bagai air di tandus Sahara

Buatku melepaskan dahaga


Ku mohon Kau tenangkan gusar hatiku yang rawan

Bimbang kau singkirkan taubatku

Ku rayu kalu hulurkan keampunan kepadaku

Telah ku zalimi diriku


Janjiku padaMu abdikan seluruh jiwa

Sehingga masanya Kau seru hujung nyawaku


Ku bersyukur hanya pada-Mu Tuhan

Kau tunjukkan laluanku pulang

Dan cintaMu bagai air di tandus Sahara

Buatku melepaskan dahaga


Takku temu di manakah hentinya

Rayuan taubat ku padaMu

Bicara Hatiku

Hari ini, banyak perkara yang ana sempat pelajari. Belajar macam mana nak merangka sesuatu dengan strategik, belajar macam mana nak uruskan bisnes dengan baik, belajar macam mana nak dekati masyarakat (khususnya kaum ibu) , belajar bagaimana nak ururskan program kawasan, belajar bagaimana menentukan method da'wah yang pelbagai dan bersesuaian dengan sasaran, belajar bagaimana nak bertoleransi dengan sahabiah2 tatkala badan dilanda rasa penat, belajar, belajar dan belajar.

Namun, benarlah semakin banyak kita belajar, maka semakin kita sedar, bahawa terlalu banyak yang kita tidak tahu. Melayan rasa hati sekejap, cuma merungkaikan apa yang bermain di minda. Terasa sedih, menilai kembali. Sebenarnya terlalu kerdilnya diri, ceteknya ilmu dan pengalaman, kurangnya gerak kerja yang dilaksanakan.

Ya Allah, hamba terasa lemah. Kuatkan hamba

Petang tadi, Yuyu dan 2 orang lagi adik KRU datang rumah. Dah lama tak jumpa Yuyu, rindu rasanya.Bertanyakan hal gerak kerja, ana puji adik-adik ni, bagus dan kimotednya mereka. Sedikit rasa terkilan bila dia bagitahu ada program hujung minggu lepas, tapi ana tidak dengar khabar apa-apa. Masa mulanya, terfikir siapalah diri ini? Tapi konsep itu ternyata salah. Perjuangan ini tidak pernah menghamparkan kita karpet merah. Tiada istilah mahu terasa, terkilan dan selalu ingin diundang. Tapi sepatutnya, perlu peka dan bertanya jika ingin tahu dan ingin bergerak kerja. Ikat hati, langkah, jasad dan fikiran untuk perjuangan Islam baik waktu susah, senang, lapang, sibuk, sihat mahupun sakit.


Ya Allah, hamba bermohon. Istiqamahkanlah langkah dan hati ini untuk Islam. Berikan kekuatan, agar hamba tidak lemah. Sentuh hati hamba setiap masa, agar hati ini sentiasa lembut dan mata tidak pernah lokek untuk menangis kerana Allah. Tabahkanlah hati hamba atas segala ketentuan dan keputusanMu..

Ya Rabbi, hamba amat rindukan Allah. Rindu untuk syahid bersama-sama pejuangMu yang lain..Rezekikan kami syahid di jalanMu. Rezekikan untuk kami isi setiap detik kehidupan kami, dengan sesuatu yang ada maknanya untuk perjuangan Islam. Insya-Allah. AMEEN

Friday, July 17, 2009

Muhasabah Cinta

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua padaMu

Tuhan
Baruku sedar
Indah ni'mat sihat di hari itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di dalam do'aku
Sakitku rasa biar jadi menawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampunilah yang salah selama ini
Ya Ilahi
Moga sabar cintaku

Tuhan
Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Ketemukanku denganMu


Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di dalam do'aku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampunilah yang salah selama ini
Ya Ilahi
Moga sabar cintaku



Tuesday, July 14, 2009

ALHAMDULILLAH, YA ALLAH

TAKBIR!! ALLAHU AKBAR
TAKBIR!! ALLAHU AKBAR
TAKBIR!! ALLAHU AKBAR

Keputusan Pilihan Raya Kecil N14 Manek Urai

BN - 5283 UNDI
PAS- 5348 UNDI



Maka benarlah, perancangan Allah tetap yang terbaik. Jika mereka menggunakan tipu daya, maka mereka seharusnya sedar bahawa, tipu daya Allah lebih hebat. Kerana Allah sahaja yang memiliki segala kekuasaan.

Semoga segala yang berlaku, diambil sebagai ibrah (pengajaran) untuk kita semua, selaku hamba Allah. Mengapa majoritinya agak kecil? Tetapi Allah masih memberi kemenangan kepada golongan yang benar-benar berjuang demi ISLAM.

Pengajaran untuk kedua-dua pihak. Yang memikul amanah, laksanakan amanah sebaik mungkin. Bukan untuk kepentingan diri dan parti. TETAPI, untuk ISLAM semata-mata. Untuk ISLAM selamanya. JANGAN LEKA dengan kemenangan, penuhi kemenangan itu sebaik mungkin.


WaLlahua'lam