Thursday, April 23, 2009

Harapan dan Impian

Minggu ini, rata-rata tengah bergelut dengan soalan peperiksaan akhir masing-masing..Tak dapat tidur malam rasanya, memikirkan apalah soalan yang akan diajukan.. Dapat kah skor A ni? Aiyaa..pening maa..

Jika minggu ini minggu exam, ana juga sedang menghitung hari untuk ke KRIS PAPAR, tanggal 24 hingga 26 April ni..Apa ya bekalan diri yang perlu dipersiapkan, dari sudut ilmu yang ingin diberikan kepada adik-adik. Mohon Allah permudahkan segala urusan Insya-Allah.

Tinggal 2 paper je lagi, AlhamduliLlah..7 Mei nanti, bermulalah perjalanan pulang ke bumi kelahiran. Tak sabar nak jumpa keluarga, mendengarkan kepetahan adik berkata-kata dan mengira dalam bahasa Arab, terasa macam dah lama tak balik rumah. Ditambah pula dengan urusan adik yang akan memasuki matrikulasi Perak nanti, terasa terpikul tanggungjawab seoarang kakak untuk ketemukan dia dengan USRAH dan JEMAAH,Insya-Allah.. Satu harapan dan impian yang ingin ku capai..Lahirnya penggerak jihad muslimin sulong dalam keluarku, ALLAHU AKBAR!!

Seorang sahabat kawasan mesej,bertanyakan kepulanganku ke Kelantan cuti nanti. Katanya ada program kawasan. Kalau ikutkan, abah dah letak syarat, balik ni duk rumah, jangan keluar ke hulu ke hilir berprogram je.. Ni lah masa nak bersama keluarga.. Hemmm.. Betul kata abah, tapi abah mesti faham anak die sorang ni, tak leh duk diam, ada je program hujung minggu..Doakan dipermudahkan urusan dan dilembutkan hati abah..Agar redha Allah dan redah Ummi dan Abah mengiringi gerak kerja K.Yong.. Satu lagi harapan dan impianku agar abah faham perjuanganku dan redha akan ku. Izinkan ana menjadi anak solehah.

Beberapa hari yang lepas, ana berpeluang berbincang dengan supervisor berkaitan proposal. Diselitkan juga perbincangan mengenai Master. Dia menawarkan ana untuk ambil master di bawahnya. AlhamduliLlah..Permudahkanlah untukku ya Allah.. Impian abah yang masih belum ana mulakan lagi, ingin melihat anaknya yang bernama Nik Nurulsyuhada' bergelar seorang pensyarah.. Semoga Allah rezekikan ana untuk menjadi pensyarah di UMS,Kampus Sandakan..Insya-Allah, kerana ada agenda yang lebih besar untuk ana atur di sana.

Setelah melakukan istikharah, maka ana memilih Sabah negeri "perladangan" ana, sebelum ada panggilan pulang ke kelantan. Hati telah tertaut dengan indahnya topografi dan insan-insan di sini.. Doa semoga Allah permudahkan dan murahkan rezeki ana di sini.. Sahabat- sahabiah yang ana sayangi, doakan ana agar dapat bergerak kerja bersama kalian. Kita jadikan sabah ini, bukan sahaja indah dengan panorama Gunung Kinabalunya semata, tapi indahnya tatkala melihat insan-insan di dalam negeri ini, mengenal indahnya Islam,Ameen..Doakan ana mendapat restu ummi dan abah ana..Insya-Allah..Satu lagi impian dalam jangka masa terdekat yang ana cuba usahakan sekarang.. Meskipun belum cukup memahami bahasa dan budaya di sini, namun dengan belajar itu, adalah langkah yang terbaik.. Insya-Allah

Ya Allah, permudahkan urusanku menggapai redhaMu..
Ya Allah, ringankan langkahku dengan seruan jihad yang bertalu-talu..
Ya Allah, redhakan perjuanganku..
Ya Allah, Tuhan yang berkuasa atas hati sekalian makhluk..
Tetapkan dan istiqamahkan hati ini..
Agar qasad nya teguh, demi perjuangan syiarMu..
Lembutkan hati ummi abahku..
Agar mereka redha dengan gerak kerjaku...
Ameen Ya Rabbal 'Alamin
Ya Allah, Aku bertawakkal kepadaMU
Hanya padaMu aku menyerah diri
Hanya PadaMU aku memohon pertolongan dan keampunan
Insya-Allah
Ameen

No comments: