Saturday, February 20, 2010

Sempurnanya Penciptaan Manusia

Surah At-Tin, Surah ke-95, merungkai betapa sempurnanya penciptaan manusia dan faktor yang menjadikan manusia itu hina serta jatuh martabatnya..

Sepanjang 2 bulan ini, syuhada mencari segala jawapan untuk mendapat ketenangan..Sehingga sering langkah syuhada tersasar..Syuhada ikutkan emosi dalam tindakan..Ibaratnya syuhada berputus asa dengan rahmat Tuhan..

Namun,syuhada bersyukur pada Allah, Tuhan yang memiliki hati ini..Dalam ketempangan langkah yang syuhada atur, Allah masih terus-menerus memberi syuhada peluang.. Dalam saat syuhada merasakan syuhada keseorangan, Allah tetap ada bersama..

Ramai sahabat hairan dengan tingkah syuhada..Ramai sahabat geram dan marah dengan fi'il syuhada..Syuhada juga tidak faham apa yang berlaku sebenarnya dalam diri..

Syukur pada Allah, Allah gerakkan hati syuhada utk baca sebuah artikel tentang Surah At-Tin..Begitu jelas syuhada rasa penerangan yang syuhada dapat..Benar,manusia itu sebaik-baik kejadian..Alangkah bertambah baik manusia itu jika dia ada taqwa dan iman..Fizikal, rupa,kekayaan cuma diibaratkan solekan dunia semata-mata..Namun, tegas firman Allah dalam ayat yang ke-5, Allah akan menjadikan kejadian yang mulia itu hina sehinggakan akhirnya manusia menjadi bahan bakaran api neraka.. Penghinaan ini berpunca dari KEGAGALAN MANUSIA MENTAATI ALLAH DAN RASUL.. Tetapi, tidak dinafikan juga, manusia boleh terselamat dari menjadi hina, dengan syarat dia TAAT KPD ALLAH DAN RASUL..Ganjaran pahala yang tidak putus-putus akan mereka terima.

Mengapa??? Manusia masih lagi melakukan pendustaan tentang hari pembalasan yang pasti akan berlaku? Mengapa???Manusia masih bergembira dengan maksiat yang dilakukan? Mengapa???Manusia masih lagi tidak mampu mengalirkan air mata tanda insafnya atas segala kesilapan???Di akhir surah ini, Allah telah menyatakan bahawa, Dia adalah sebaik HAKIM.. Yang bakal mengadili semuanya..dari sekecil perbuatan hinggalah sebesar-besarnya..Adilnya Allah, bakal terbukti dgn hadirnya MAHKAMAH PENGADILAN pada HARI KIAMAT NANTI..Mahkamah yang bakal mengembalikan HAK kepada yang BERHAK...

Semoga Allah mengampuni segala kesilapan yg telah kita lakukan..Ya Allah, bimbinglah hati-hati kami dalam mengenal kasih-sayang dan cintaMu..Ya Allah, jangan Kau biarkan kami berputus asa dengan rahmatMu meskipun kami kecewa dengan cinta manusia.. Ya Allah, matlamat kami adalah bertemu dengan Mu di Syurga nanti..Dunia ini hanya sementara..Ni'matnya juga hanya sementara.. Jadikan kami hamba yang bersyukur atas ni'mat yang diberikan dan hindarilah kami dari sifat kufur terhadap ni'matMu... Ya Allah, kami adalah hambaMu..Kami lemah ya Allah, tanpa bantuanMu..Maka Ya Allah, berikan kami kekuatan dan rahmatMu..Hanya kerana dengan cara ini, kami dapat menjadi hambaMu yang soleh dan solehah..Ameen Ya Allah


No comments: