Monday, July 27, 2009

Bicara Hatiku

Hari ini, banyak perkara yang ana sempat pelajari. Belajar macam mana nak merangka sesuatu dengan strategik, belajar macam mana nak uruskan bisnes dengan baik, belajar macam mana nak dekati masyarakat (khususnya kaum ibu) , belajar bagaimana nak ururskan program kawasan, belajar bagaimana menentukan method da'wah yang pelbagai dan bersesuaian dengan sasaran, belajar bagaimana nak bertoleransi dengan sahabiah2 tatkala badan dilanda rasa penat, belajar, belajar dan belajar.

Namun, benarlah semakin banyak kita belajar, maka semakin kita sedar, bahawa terlalu banyak yang kita tidak tahu. Melayan rasa hati sekejap, cuma merungkaikan apa yang bermain di minda. Terasa sedih, menilai kembali. Sebenarnya terlalu kerdilnya diri, ceteknya ilmu dan pengalaman, kurangnya gerak kerja yang dilaksanakan.

Ya Allah, hamba terasa lemah. Kuatkan hamba

Petang tadi, Yuyu dan 2 orang lagi adik KRU datang rumah. Dah lama tak jumpa Yuyu, rindu rasanya.Bertanyakan hal gerak kerja, ana puji adik-adik ni, bagus dan kimotednya mereka. Sedikit rasa terkilan bila dia bagitahu ada program hujung minggu lepas, tapi ana tidak dengar khabar apa-apa. Masa mulanya, terfikir siapalah diri ini? Tapi konsep itu ternyata salah. Perjuangan ini tidak pernah menghamparkan kita karpet merah. Tiada istilah mahu terasa, terkilan dan selalu ingin diundang. Tapi sepatutnya, perlu peka dan bertanya jika ingin tahu dan ingin bergerak kerja. Ikat hati, langkah, jasad dan fikiran untuk perjuangan Islam baik waktu susah, senang, lapang, sibuk, sihat mahupun sakit.


Ya Allah, hamba bermohon. Istiqamahkanlah langkah dan hati ini untuk Islam. Berikan kekuatan, agar hamba tidak lemah. Sentuh hati hamba setiap masa, agar hati ini sentiasa lembut dan mata tidak pernah lokek untuk menangis kerana Allah. Tabahkanlah hati hamba atas segala ketentuan dan keputusanMu..

Ya Rabbi, hamba amat rindukan Allah. Rindu untuk syahid bersama-sama pejuangMu yang lain..Rezekikan kami syahid di jalanMu. Rezekikan untuk kami isi setiap detik kehidupan kami, dengan sesuatu yang ada maknanya untuk perjuangan Islam. Insya-Allah. AMEEN

No comments: