Tuesday, July 28, 2009

Dialog Nabi Adam dan Iblis dengan Allah SWT

Renungkan lah olehMU wahai HAMBA ALLAH SWT.. Dan Kau akan sedari bahawa janji Allah adalah benar, tipu daya Syaitan juga benar, Syurga itu benar, seksa neraka itu juga benar, dunia sebagai persinggahan dan tipu daya itu benar, Akhirat yang bakal mendatangi kita juga benar.. Renung dan ambil iktibar..

Iblis berkata:” Ya Tuhanku, keluarkan aku kerana Adam. Aku tidak kuasa ke atasnya, kecuali dengan penguasaan-MU”

Allah berkata “ Engkau Aku kuasakan ke atasnya. Yakni atas anak cucunya”. Kerana Nabi selamat daripada Iblis

Iblis berkata: “ Berilah aku kuasa lagi”

Allah berkata: “ Setiap ia beranak, kau juga beranak”


Iblis memohon lagi: “ Berilah aku lagi”

Allah berkata: “ Jeratlah mereka dengan tipu daya. Temani mereka dengan harta dan anak. Sesatkan mereka dengan agama dan perbuatan yang batil. Perbuatlah sehendakmu”

Lalu Adam berkata: “ Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kuasa kpd Iblis kepada anak cucuku, maka aku tidak boleh menghalanginya kecuali dengan pertolonganMu”

Allah berkata “ Setiap Umatmu akan dijaga oleh Malaikat”

Adam memohon lagi “ Tambahilah Aku”

Allah berkata “ Setiap kebaikan yang dilakukan diberi pahala 10 kali ganda”

Adam berkata lagi “ Tambahilah Aku”

Allah berkata “ Aku terima taubat mereka selama mereka masih hidup”


Adam berkata lagi “ Tambahilah Aku lagi Ya Allah”

Allah berkata lagi “ Aku ampuni mereka dan aku tidak mengira segala dosa yang dilakukan”

Adam berkata lagi “ Baiklah, aku telah berasa senang sekarang

Kemudian, Iblis berkata, “ Ya Tuhanku, Engkau jadikan utusan manusia dan Kau beri kitab. Maka siapakah utusanku dan apakah kitabku?”

Allah menjawab “ Utusanmu tukang tenung, tukang sihir, kitabmu adalah perangai buruk, hadismu bohong, Qur’an-mu Syair, tukang azanmu seruling, masjidmu pasar, rumahmu adalah tandas, makananmu sesuatu yang tidak disertakan dengan Nama-KU,minumanmu adalah yang memabukkan dan perangkapmu adalah PEREMPUAN

Surah Ibrahim: Ayat 22
§ Syaitan berkata ketika perkara hisab telah diselesaikan: " Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan aku pun telah menjanjikan kepadamu, TETAPI aku MENYALAHINYA. TIDAK ada kekuasan bagiku terhadapmu, melainkan(sekadar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu, jgnlah kamu mencerca aku, tetapi cercalah DIRIMU SENDIRI. Aku TIDAK DAPAT MENOLONGMU dan AKU TIDAK DAPAT MENOLONGKU. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku dengan Allah sejak dahulu. " Sesungguhnya orang yang zalim akan mendapat siksaan yang pedih"

1 comment:

aPplurVp said...

salam.. artikel yg amat menarik bg saya.. harp dpt perbanyakkan lg artikel2 sebegini... gud job!!!