Tuesday, July 29, 2008

Jika anda adalah seorang Pendokong Perjuangan Islam

Sahabat sahabiah yang ana kasihi kerana Allah sekalian...

Sejenak mengimbas perjuangan yang kita bawa yang ingin ditegakkan di negara yang kita cintai ini...Sedar dalam jaga,tiba-tiba kotak fikiran ana diketuk sejenak. Apakah sebenarnya persiapan yang perlu ada dalam diri kita semua?Sudah khatamkah kita akan sejarah-sejarah Islam?Mendalam atau tidak penghayatan kita terhadap perjuangan RasuluLlah dan para sahabat di zaman yang lalu?

Ana berkeyakinan..sahabat dan sahabiah ana sudah pun masak dengan ilmu-ilmu ini.Tetapi bagaimana dengan yang belum memulakannya? Selepas membaca senaskah buku berjudul "Ujian Atas Para Kekasih Allah"...Menitis air mata tatkala meneliti seksaan yang diterima..Tak terjangkau dek fikiran akan bayangan sakit dan perit yang dirasai..

Betapa teguhnya Kalimah Tauhid yang di ikrarkan..Sehingga tidak ada sedikit pun berganjak keimanan para sahabat RasuluLlah meskipun seksaan yang diterima amat dahsyat.

Ingin ana bawakan beberapa contoh sahabat Nabi SAW yang diseksa..Antaranya adalah Khubaib Bin Akdi..Seorang yang cukup terkenal di Madinah.Beliau yang amat mencintai RasuluLlah dan Tuhan nya,mempunyai jiwa ynag bersih,bersifat terbuka,beriman teguh dan berhati mulia.

Tatkala bendera perang Badar dikibarkan, di sana terdapatlah seorang mujahid yang berani mati,gagah dan perkasa yakni Khubaib Bin Akdi.. Beliau telah berjaya membunuh beberapa orang Kafir Quraisy dan antaranya adalah Al-Harits bin Amir bin Naufal seorang pemimpin suku Quraisy.

Perasaan benci yang amat mendalam Kafir Quraisy terhadapnya membuahkan dendam kesumat yang membawa kepada penyiksaan terhadap beliau.Ancaman supaya mengingkari RasuluLlah tidak disahut olehnya dan telah menimbulkan lagi kemarahan penentangnya..

Sebelum Khubaib dibunuh,beliau sempat solat sunat 2 rakaat dengan penuh khusyuk dan tenang.Doa nya " Ya Allah..Kurangkanlah bilangan mereka, musnahkanlah mereka sampai binasa"..Kemudian disampaikan pula puisinya..

Maut bagiku bukan masalah,
Asalkan ada dalam redha dan Rahmat Allah,
Dengan cara apapun kematian ini,
Asalkan keredhaan pada Allah dipenuhi,
Ku pasrah menyerah diri kepadaNya,
Menurut takdir dan kehendakNya
Semoga rahmat dan berkat Allah tercurah,
Pada setiap luka dan titisan darah...


Khubaib disandarkan pada batang salib yang dibuat dari pelepah tamar dan diseksa perlahan-lahan. Beliau menghadapi dengan tenang tanpa memejamkan mata walau sekalipun meskipun berganti-ganti anak panah meluru ke dadanya ditambah dengan libasan pedang dendam kesumat musuh Islam.Walaupun tersiksa dan ditawarkan tempatnya digantikan dengan Nabi Muhammad, namun cinta nya kepada RasuluLlah tidak membenarkan RasuluLlah disiksa dan dikasari sedikit pun oleh Kafir Quraisy..

Setelah Khubaib meninggal dunia di atas kayu salib, burung-burung pemakan bangkai berkeliaran tandanya bersiap sedia untuk menikmati daging Khubaib..Dengan kuasa Allah..burung-burung itu kembali terbang kerana tercium bau harum wangi darah hamba Allah yang syahid itu..

Berita itu sampai ke pengetahuan RasuluLlah dengan izin Allah Taala..2 sahabat di arahkan ke tempat kejadian dan menurunkan mayat Khubaib bin Akdi dari kayu salib..Tanah suci yang penuh berkat itu sedia menanti mayat MUJAHID ini..

Begitulah teguhnya keimanan dan ketaqwaan seorang hamba yang rela berkorban apa sahaja demi risalah Tauhid yang di bawa RasuluLlah..

Mengapa kisah ini yang ana ambil?sedangkan banyak lagi kisah sahabat lain?

Sahabat sahabiah sekalian...

Walau sejarah atau tokoh manapun yang kita ambil..segalanya ana pulangkan pada diri sendiri..sejauh mana keprihatinan kita terhadap sejarah Islam..Sedalam mana keinginan kita untuk mendalami sejarah Islam..Mungkin tokoh ini jarang disebut jika dibandingkan Sahabat-sahabat Nabi yang lain...


Di sini..ana mengajak diri dan penggerak Gerakan Islam semua..sama-sama lah kita bermuhasabah diri..Buktikan kecintaan kita dengan menjadikan Sejarah Islam yang lepas sebagai pembangkit semangat..Jangan mudah melatah jika diuji..Jika merasakan terlalu lemah dengan ujian Allah...ingatlah..Sahabat-sahabat Nabi dan Nabi sendiri lebih besar ujian yang mereka terima..Bersyukurlah kepada Allah

No comments: