Sunday, July 5, 2009

Selamat Menempuh Semester Baru

Dah masuk tahun keempat rupanya berada di bumi Sabah. Sekejap je masa berlalu, umur juga semestinya semakin meningkat, dan yang paling penting untuk tidak sesekali di lupakan adalah, hayat kehidupan ini pula semakin berkurangan, semakin menghampiri hari pengakhirannya. Namun segunung harapan dan do'a dipanjatkan agar dengan peningkatan umur ini, lebih mematangkan fikiran, akhlak, roh perjuangan sekaligus membawa kita semua kepada langkah yang lebih gagah dan teguh untuk terus istiqamah dan bersiap sedia untuk berkhidmat demi mendaulahkan Islam di bumi Malaysia.

Pesanan buat diri dan semua sahabat seperjuangan, jangan terlalu leka dengan alasan menyelesaikan tugasan-tugasan tanpa meluangkan walaupun sedikit masa untuk gerak kerja Islam. Benar, bagi yang berada di tahun akhir, kita mungkin sibuk dengan projek tahun akhir, yang berada di tahun kedua dan ketiga juga ada tugasan dan kerja lapangan yang perlu dilaksanakan, namun, ana yakin, kita yang telah ditarbiyyah pasti rindu "bangat" untuk bergerak kerja. Jadi, gunakan masa dengan sebaiknya, agar kepenatan yang dirasai semasa mengahadap laptop demi menyiapkan assignment itu bakal terubat, apabila mendapat berita baik daripada adik-adik yang kita bentuk dalam program. Dan alangkah bersyukurnya bila mendapat tahu, adik dalam kumpulan yang kita kendalikan telah mula menunaikan solat 5 waktu sehari semalam dan tidak pula kurang, malah diperindahkan lagi dengan solat-solat sunat. Allahu Akbar, besarnya anugerahMu.

Selamat menghadapi hari esok dan hari-hari mendatang dengan azam dan tekad yang jauh lebih baik dari waktu-waktu yang lepas. Selamat berpenat lelah dengan menuntut ilmu dan menyampaikan ilmu. Selamat belajar dari pengalaman, kerana ia pasti mematangkan kita.

Sedikit coretan untuk perkongsian. Semalam, ana dipilih oleh Allah untuk memberikan sedikit peengisian di SMK Tamparuli, berkaitan dengan akhlak. Beberapa hari yang lepas, AJK Pengisian Muslimat ada mesej ana, dia minta ana bagi pengisian. Pantas ana "reply" mesej K. Rohana, " Maaf kak, syuhada' rasa tak layak untuk itu ". Maka, ana cuba cari mana-mana sahabat yang boleh, tapi tak jumpa. Kebetulan ada seorang sahabat yang boleh "backup" untuk ambil slot tu pula, dipanggil oleh Allah untuk melaksanakan komitmen lain. Jadi, K.Rohana mesej ana sekali lagi, " Syuhada', boleh ke kalau syuhada' ambil slot ni?" Setelah dijelaskan, ana bagitahu K. Rohana, insya-Allah, ana cuba.

Petang Jumaat, dalam pukul 6.59 petang dapat 1 mesej dari K.rohana. " Syuhada dah prepare ke untuk slot esok? Boleh ke akak minta syuhada datang malam ni, ustaz untuk slot malam ni tak dapat datang." TERKEJUT sangat. " Insya-Allah, Syuhada' cuba. Dalam perjalanan, baru je bertolak, motor buat hal. Jadi, ambil keputusan masuk kampus, cari kereta sewa. Malangnya, tak dapat. Ana pun duduk termenung kat luar masjid, tak perasan, menangis pula. Rasa kesian kat AJK Pelaksana program. 1 perasaan menyapa minda dan hati, husnuzzhon pada Allah atas semua yang berlaku. Kemungkinan, jika ana pergi juga malam itu, ana tak dapat buat dengan baik. Maka Allah bagi peluang untuk lebih membuat persiapan. AlhamduliLlah

Tepat petang Sabtu, jam 1.35 petang, mula lah slot Kau dan Aku. Ana dipanggil ke hadapan oleh adik pengerusi majlis. Sebelum mula slot itu, ana mohon agar Allah izinkan ana buat yang terbaik dan dapat sentuh hati dan jiwa-jiwa adik berkaitan akhlak, terutamanya akhlak kepada Allah dan ibu bapa. Namun, ana merasakan, ana gagal untuk buat yang terbaik. Kalau nak diberikan markah, cuma 10% je yang dapat. Habis je slot tu, ana bagitahu K.Rohana, ana minta maaf, ana tak dapat buat yang terbaik. Dan ana rasa tak nak bagi pengisian lagi untuk lain kali.

Sedikit ruang masa di luangkan untuk muhasabah apa yang berlaku dan yang dah diungkapkan. Ana bermonolog dalam diri. " Ini adalah proses belajar, belajar dari kesilapan dan pengalaman. Seandainya aku begini, siapa nanti nak sampaikan ilmu pada adik-adik? Sedangkan aku kata, aku sayang aqidah mereka. Aku sayangkan iman mereka. Kenapa aku terus berputus asa? Sepatutnya aku perlu menambahbaik segala yang kurang. Anak yang bertatih, pasti kadang-kadang jatuh, kerana tak dapat imbangkan badan. Tapi, dia terus berusaha. Melihatkan ramai kanak-kanak sebayanya sudah mula mampu berjalan 10, 20 langkah dan terus melangkah. Maka, semestinya kanak-kanak tadi ingin berjalan sebagaimana kawan-kawannya. Begitu juga dengan diriku, kekurangan perlu diperbaiki, kelemahan perlu ditampung, demi melahirkan jiwa-jiwa mad'u yang faham dan kenal Islam yang sebenar.

Apa yang ingin disampaikan, semester baru ini, janjikan suatu perubahan yang jauh lebih baik daripada yang lepas, agar kita bukan sahaja mampu mencapai 4.0 dalam peperiksaan, tetapi dapat melahirkan adik-adik yang faham 100% tentang Islam. Insya-Allah. TAKBIR!!!


No comments: