Friday, July 3, 2009

Mohon Ampun, Tutup Ke'aiban Dosa Daripada Terdedah

Firman Allah SWT yang bermaksud: “ Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiayai diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain darpada Allah?”
( Surah Ali Imran: Ayat 135 )

RasuluLlah S.A.W amat gemar beristighfar dengan : “ Subhanaka Allahumma wa bihamdika Allahumma Ighfirli. Innaka Antat- Tauwwabur Rahim. Yang bermaksud: “ Maha Suci Engkau (dari sifat kekurangan), Ya Allah Tuhanku, dan aku memuji Engkau wahai Tuahnku ampunilah (segala dosa)ku. Sesungguhnya Kau Maha penerima Taubat lagi Maha Penyayang”

Istighfar bererti minta ampun kepada Allah SWT dan juga bererti minta ditudung (ditutup) segala kesilapan dan kesalahan. Minta dilindung supaya ketika dibangunkan dari kubur di Mahsyar kelak, segala keaiban tidak terdedah kepada umum.

Dalam ayat 35 Surah Ali Imran, Tuhan menjelaskan sifat baik di kalangan orang beriman yang ‘ashi( melakukan maksiat @ derhaka), apabila melakukan perkara keji atau menganiaya dan mendedahkan diri kepada bahaya api neraka. Lalu ingat dan memohon ampun (istighfar) kepada Allah SWT minta ditudung dosanya. Berasa sesal kepad Tuhan kerana derhaka kepadaNYa, dengan anggota yang dikurnia oleh Allah SWT.

Menderhaka dengan Allah kerana memandang perkara yang haram. Menderhaka dengan lidah kerana mengumpat serta berkata sesuati yang haram. Derhaka dengan mulut kerana memakan rezeki yang haram. Sesungguhnya semua anggota tubuh badan adalah kurniaan Tuhan, yang sepatutnya digunakan taat dn berbakti kepadaNya semata dan bukanlah sebaliknya.

Firman Allah yang bermaksud: “ Dan barangsiapa yang menegrjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia mohon ampun kepada Allah, nescaya dia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” ( Surah An-Nisa’: Ayat 110)

Dalam ayat tersebut, Allah menjelaskan bahawa orang yang telah melakukan kejahatan atau menzalimi diri, kemudian ingat kepada Allah SWT dan beristighfar akan mendapati bahawa Allah SWT itu satu Zat yang SANGAT SUKA MENGAMPUNKAN DOSA serta AMAT KASIHAN BELAS KEPADA MANUSIA.

Jika kita tergolong dalam golongan yang derhaka kepada Allah, dan menyedari bahawa kita pernah tersilap langkah, maka kita seharusnya pulang kepada Allah dengan kadar segera dan yakin bahawa hanya pada Allah tempat kita mohon ampun dan mohon bantuan agar kesilapan itu diampunkan dan ditudung oleh Allah, tetapi mestilah dengan syarat KITA MENYESALI DAN TAUBAT BERMULA DARI HATI YANG INSAF dengan SEPENUH AZAM untuk meninggalkan dosa itu.

Insya-Allah, Tuhan akan menerima taubat dan ditudungnya dosa kita dan diberi keupayaan menentangnya ketika hati teringin melakukannya. Timbulnya rasa takut dan gerun, akhirnya akan menjadikan kita manusia yang patuh dan taat kepada Allah SWT.

Firman Allah yang bermaksud: “ Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohon ampun kepadaNya. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun” ( Surah An-Nasr: Ayat 3 )

Segala kerja bermula daripada anggota zahir atas dorongan hati. Jika bertasbih dan beristighfar terbit daripada sanubari yang insaf, hasil daripada sikap tersebut dalam jangka masa yang tidak lama, maka akan terbit rasa malu kepada diri untuk mengingkari istighfar yang telah diucapkan.

Demikianlah sedikit perkongsian ilmu buat diri dan sahabat sekalian. Semoga ia direzekikan oleh Allah untuk menjadi asbab kepada perubahan diri kita semua. Semoga kembalinya kita nanti bersama golongan orang yang beruntung dan mohon dijauhkan daripada tergolong dalam golongan hambaNya yang rugi. Ameen

Firman Allah:
Maksudnya: “ Sesungguhnya inilah jalanku yang lurus, makka turutlah jalan itu (ISLAM). Dan janganlah kamu turuti jalan-jalan yang lain, kerana nanti kamu kan terpisah dari jalan Allah. Itulah yang diperintahkan Tuhan kepada kamu, supaya kamu bertaqwa.” (Surah Al-An’am: Ayat 153)

WaLlahu a’lam


No comments: