Monday, July 13, 2009

Oh Manek Urai

Baru je lepas kol ummi. Dah 3 hari tak kol. Ada plak crite baru dari ummi. Kes Manek Urai dan kampung sekitarnya. Dan Ummi pun bakal mengundi esok. Selamat mengundi.

Hangat sangat gerak kerja kat sana. BN dengan agendanya, PAS juga tidak ketinggalan. Semalam BN wat sambutan Hari Guru peringkat Negeri Kelantan kat sana. Pelik juga bunyinya. Tak semua cikgu pulak terlibat. Hemm. Biasalah, nak menangi hati rakyat lah katakan. Menteri yang tak pernah turun ke sana pun, tiba-tiba muncul. Sanggup bernyamuk, sanggup bersejuk, sanggup segala-galanya.

Tak kurang hebatnya dengan rakyat, ada yang dapat hadiah. Ada yang dapat imbuhan dan sebagainya. AlhamduliLlah, rezeki rakyat lah katakan. First time, jadi memang sepatutnya lah mereka dapat. Tapi lebih elok jika seluruh rakyat Malaysia dapat sumbangan dan bantuan yang sama. Betul tak??

Ada satu citer lagi, ramai ahli PAS kawasan sana dah bertukar warna, dari hijau kepada kurang hijau. Ada yang sebab kecik hati, ada yang sebab tak puas hati, ada yang sebab terasa hati. Semuanya kerana sakit hati. Maka, keputusannya, bawa hati jauh-jauh. Tak nak undi PAS, tapi sebenarnya hati masih sokong PAS.

Pengajaran untuk yang bergelar Manusia yang MUSLIM dan penyokong PAS:

1) Nak hidup senang kat dunia dan akhirat, maka pilih ISLAM sebagai cara hidup
2) Nak pilih pemimpin, maka pilih yang amalkan ISLAM sebetul-betulnya. Bukan yang tak tutup aurat, bukan yang merasuah rakyat, bukan yang turun padang bila ada hajat sahaja,bukan yang tidak adil kepada semua rakyat dan bukan yang merelakan maksiat dan dosa bermaharajalela dalam negara yang diperintah.
3) Pilih pemimpin kerana ISLAM. BUKAN kerana nama partinya, tetapi kerana matlamat dan perjuangan yand dibawa.
4) Pangkah bukan sebab nama parti, tapi sebab ISLAM
5) Kalau ada terasa hati dengan pimpinan dulu, maka suarakan untuk dibaiki, bukan terus bawa hati. Kita perlu banyak bekorban demi ISLAM. Korban harta, perasaan, kepentingan. SEMUANYA DEMI ISLAM.
6) Ketepikan kepentingan duniawi demi kejayaan ukhrawi.
7) Jangan biarkan sejarah lama berulang kembali. Jangan biarkan ISLAM dianak tiri. Jangan biarkan nafsu merajai di hati. Berkorban untuk ISLAM, pasti ada ganjaran yang menanti, tidak didunia, pasti di akhirat ditunaikan janji. Allah pasti pegang pada janjiNya.

Ayuh, yang dah berubah warna, kita tambah cat hijau itu kembali, bukan untuk kepentingan diri, tetapi untuk kepentingan AGAMA ISLAM yang dicintai. Buat pilihan terbaik untuk ISLAM, bukan untuk kepentingan DIRI atau individu yang hanya pandai menabur janji.

MANEK URAI, Insya-Allah milik hamba Allah yang berjuang untuk kepentingan ISLAM semata. TAKBIR!! TAKBIR!!TAKBIR!!

Ya Allah, Menangkan kami ke atas mereka. Ameen

No comments: