Friday, September 26, 2008

Aku Tak Miliki Apa-apa Pun

Melainkan 2 mata yang mampu mendongak ke langit, menghitung bintang-bintang yang bertaburan dan menyaksikan segala kejadian Tuhan. Yang pastinya ia cuma pinjaman. Aku tidak miliki apa-apa pun sebenarnya. Miliki hidung yang mampu bernafas, menghela udara segar milik Tuhan Yang Esa, dan menghayati harumnya bau bunga mawar jika dibandingkan bunga matahari yang tiada baunya. Namun hakikatnya ia jua cuma pinjaman untukku. Telinga yang aku gunakan untuk mendengar seruan azanMu. Disamping itu tidak lupa juga aku selang-selikan dengan umpatan mulut manusia yang petah bercerita tentang keburukan dan maruah insan lain. Tetapi malangnya, bila aku fikirkan sejenak, ia jua satu pinjaman yang pasti dipulangkan kepada pemilik abadinya.

Tidak pernah ku lupa, akan kecekapan jari-jemari ini bermain pena dan biji-biji huruf di komputer riba ini sehingga terhasil lah nukilan-nukilan yang mungkin tidak lah seberapa nilainya. Kecekapan ini bakal dirampas dariku bila tiba masanya. Sekali lagi membuktikan, aku tidak punyai apa-apa. 2 batang kaki yang aku rasakan sempurna dengan dihiasi 10 batang jari, aku gunakan untuk melangkah ke Rumah Allah, tatkala seruan azan berkumandang menjemput aku berjamaah bersama-sama. Namun dalam mengerjakan ketaatan kepadaNya, langkah ini tidak pernah terkecuali daripada menderhakaiMu. Kerana pada ketika itu aku terlupa bahawa ia bukan milikku. Tersedar aku dari lamunan, rupanya ia akan dipersoal oleh Allah di Mahsyar kelak, dan kaki ini bakal memberikan jawapan, tanpa sebarang penipuan.

Ya Alah....
Aku tak miliki apa-apa pun, melainkan semuanya adalah pinjaman semata-mata. Baik pancainderaku, mahupun hatiku ku, begitu juga dengan nyawa dan jasad ini. Hidayah, ni'mat iman dan Islam juga suatu pinjaman buatku.

Namun Ya Allah...
Aku sombong..Aku bongkak..Aku takbur dengan segala ni'matMu...Mengapa mata ini terasa hina bila memandang insan yang miskin, insan yang kulitnya berkudis..Kenapa Ya Allah?? Sedangkan hakikatnya, mata ini Kau anugerahkan untuk aku membuat pertimbangan dengan iman dan rasa sayang seoarang insan. Betapa peritnya kesusahan insan lain, betapa mereka mendamba bantuanku.

Ya Allah...
Aku degil..aku pentingkan diri sendiri..Mengapa tenaga mudaku ini..aku bazirkan dengan perbuatan yang melalaikan..Aku tinggalkan sahabat-sahabatku sendirian bertungkus-lumus melakukan kerja..Berpeluh keringat memperjuangkan Islam..Namun aku masih sempat menghayunkan kaki dan tangan..Tanpa rasa simpati sedikit pun.

Ya Allah...
Jika ingin ku hitung ni'matMu..Aku tidak termampu..Jika aku ingin hitung dosaku padaMu..aku juga tidak terdaya..Kerana telah terlalu banyak aku buat Kau kecewa dengan sikapku..Namun, Kau tidak pernah berputus asa untuk terus memberi yang terbaik untukku..Terima kasih Wahai Tuhanku

Wahai Insan....
Hidup ini cuma sementara..apa yang kita miliki hari ini, bukan milik kita..ia akan dituntut suatu hari nanti..ini adalah janji yang pasti.. dari Tuhan Yang Maha Memberi..

Wahai Insan...
Sedarlah, kita tak miliki apa-apa pun sebenarnya..Kita lahir dalam keadaan tiada sehelai kain pun pada tubuh kita. dan mati kita jua hanya bertemankan beberapa helai kain kapan sahaja..Buang sejauh-jauhnya sifat takbur dan sombong..Ingat lah..Kita dari air mani yang hina..Bila jatuh ke tanah, itik tak akan sudu, ayam tak sanggup nak patuk..manusia tak pandang pun walau sekilas pandangan.. Betapa hinanya kita..Namun, Allah izinkan kita dimuliakan..Disatukan dalam rahim seorang ibu..Dan dilahirkan ke dunia sebagai manusia..Yang pada hakikatnya lebih mulia dari binatang dan makhluk yang lain..

Namun..Perlu diingatkan..dimuliakan kita ada sebabnya..Kita ada tanggungjawab yang perlu ditunaikan..dan yang pastinya kita tidak dapat lari daripada sebarang pengadilan Tuhan..

Fikir-fikirkanlah

No comments: