Saturday, September 27, 2008

Uhibbuka Fillah

Pagi tadi, tepat jam 6 pagi. Aku menelefon ummi di rumah. Walaupun hakikatnya aku baru je menelefon ummi untuk kejutkan ummi sahur. Sebenarnya, aku nak berborak dengan abah. Terasa lama pula tak mendengar leteran dan nasihat dia. Maklumlah, tiap kali telefon, mesti cakap dengan ummi. Mungkin abah terasa hati dengan tingkah aku. Bukan aku sorang macam ni, K.Long, K.Cik, K.teh pun macam tu jugak. Kalu telefon je, nak cakap dengan ummi, Jarang sekali lah nak minta cakap dengan abah. Bukan apa, abah ni garang orangnya, anak-anak pun takut. AstaghfiruLlahal'azim..

Selepas solat subuh pagi tadi, aku mengadap lah laptop, nak dengar lagu nasyid. Tak tahu lah kenapa tangan ni nak sangat tekan lagu nyayian Ae-Man, tajuknya AYAH..bukan lagu je, tapi video klip motivasi sekolah. Dalam aku tak sedar, air mata aku mengalir, aku hayati betul-betul bait setiap patah perkataan dalam lagu tu.

Ketika berjauhan
Masih terasa hangat kasih mu ayah
Betapaku rindukan
Redup wajahmu hadir menemaniku
Terbayang ketenangan yang selalu kau pamerkan
Bagaikan tiada keresahan

Walau hatimu sering terluka
Tika diriku terlanjur kata
Tak pernah sekali kau tinggalkan diriku sendirian
Ketika ku dalam kedukaan
Kau mendakap penuh pengertian
Di saat diriku kehampaan
Kau setia mengajarku erti kekuatan

Terpancar kebanggaan dalam senyummu
Melihatku berjaya
Bilaku kegagalan tak kau biarkan aku terus kecewa
Dengan kata azimat
Engkau nyalakan semangat
Restu dan doa kau iringkan

Buat abah tercinta, maafkan k.yong dan anak-nakmu yang lain. Andai tidak-tanduk kami ada yang mengguris hati abah dalam keadaan kami sedar atau pun tidak, ampunkan kami. Tiada bezanya antara ummi dan abah dalam hidup kami. Ummi dan abah terlalu istimewa. Didikan agama yang abah terapkan, kami cuba aplikasikan. Andai kami tersilap langkah, betulkan kami.

Abah yang k.yong sayangi kerana Allah. Terimakasih, abah atas segala pengorbanan. Terima kasih kerana bersabar dengan kerenah k.yong yang sering membuatkan abah dan ummi menagis sebelum ini. Abah tak pernah tinggalkan k.yong di waktu k.yong terkapai-kapai dalam kejahilan dahulu. Terima kasih abah.

Nak rasanya cium pipi abah dan ummi. Sudah banyak rupanya kedut-kedut dan garis-garis tua pada wajah ummi dan abah. Terlalu cepat masa berlalu. Terasa baru semalam k.yong bermain patung arnab yang abah berikan.

Terasa baru semalam abah buatkan air susu untuk k.yong. Terasa baru semalam abah tersenyum melihatkan gelagat anak kecil yang bernama Nik Nurulsyuhada'..

Namun abah, k.yong kini telah bergelar remaja. Remaja yang belum kuat sebenarnya menghadapi dugaan hidup ini. Doakan k.yong dan anak-anak abah yang lain ye.

Abah, UHIBBUKA FILLAH...semoga abah tergolong sebagai seorang hamba yang soleh, suami yang bertanggungjawab, ayah yang terbaik , anak yang soleh dan yang pastinya abang sulong yang terlalu sayangkan adik-adiknya. Ameen

No comments: