Monday, September 29, 2008

Kerana Simpati Aku Terpedaya

28 September 2008

Aku berkesempatan ke bandar Kota Kinabalu bertemankan 2 orang sahabatku K.Atifah dan Farah. Niat di hati, nak beli sedikit-sebanyak keperluan untuk syawal ni. Sampai je kat bandar KK tu, terus je parking motor, apa lagi meronda-rondalah kami kat Tamu tu. Ramai betul manusia. Biasalah, hari minggu. Tambah-tambah lagi cuti sekolah dan nak rayalah katakan.

Siap je meronda, kaki pun dah mula lenguh. Tapi ada lagi rupanya tempat nak dituju lepas ni. K.Atifah nak g CP lah pulak. Nak baiki pendrive. Penat-penat jugak, tapi kesian lah pulak kat sahabt, teman lah jugak.

Sebelum tu, kami g lah CIMB, ambik duit sikit. Keluar je dari bank, berjalanlah kami menuju ke tempat parking motor. Dalam perjalanan yang singkat tu, terserempak lah kami dengan seorang lelaki.

"Excuse me, kamu tahu ke UMS di mana?"
"Oooo, nak gi UMS ke? Senang je, kamu ambik je bas ke sana. Sampai kat perhentian bas tu, kamu tanyalah mana satu bas nak gi UMS " jawab aku ringkas
"Emmm. Tapi saya nak gi UiTM" tambah lelaki tu
"UiTM? Ada jugak tu bas di sana, kamu tanya je ye" jelas K.Atifah lembut
"Kamu ambik kos ap kat sana?" duga K.Atifah
"Emmm,saya punya laptop, handset semuanya kena curi orang kat kedai kopi semalam. Sekarang ni saya nak balik Labuan. Tak jadilah gi UiTM" lelaki tu cuba nak mengelak pertanyaan kami
"Jadi?" tanya aku tak puas hati dan tak berapa faham situasi tu
"Sekarang ni saya tak kisah sudah tentang UiTM tu, saya nak balik Labuan ja" mata lelaki tu berkaca nak jelaskan situasinya kepada kami
Aku bisik dengan K.Atifah "dia nak duit lah tu"
Tanpa fikir panjang,kami tanya dia, "berapa tiket nak gi Labuan?"
"RM 41" jawabnya
Aku buka beg duit, ambik duit kertas RM50, terus bagi. Kesian rasanya. K.Atifah terpinga-pinga dengan perbuatan aku. Tak sempat dia nak sekat tindakan aku. Ibarat mengiakan je.
Atas motor je, aku terfikir pula. Aku ni kena tipu ke? Nombor telefon ayahnya yang dia bagi tu, K.Atifah cuba mesej, tapi tak berbalas. Ditelefon, tapi rupanya nombor tu tiada dalam perkhidmatan.

Adoiii. Aku terpedaya. AstaghfiruLlahal'azim.
Tu je duit yang ada untuk Syawal ni.

Moralnya: Bila difikir-fikirkan, mungkin ada betulnya, ia bukan rezekiku. Dah rezeki lelaki tu. Teringatlah kau kat kata-kata seorang sahabat,muhasabah semula. Mungkin sebelum ni, aku tak guna duit itu sebaiknya. Mungkin aku belum cukup menyumbangkan duitku untuk gerak kerja Islam. Emmmm.. Betol jugak katanya. Ini sebenarnya pengajaran Allah untukku dan sahabat yang lain. Semoga ada sinar kebaikan dan perubahan untuk hari yang mendatang. Insya-Allah

No comments: