Wednesday, September 24, 2008

Salam Lebaran Penuh Keberkatan

ALLAHU AKBAR!!ALLAHU AKBAR!!ALLAHU AKBAR!!

Syukur kepadaMu Yang Maha Kaya lagi Maha Berkuasa.Kau masih anugerahkan aku setangkai nyawa yang aku bawa kemana-mana sahaja jasadku beredar. Dengan sifatMu Yang Maha Pemurah, Kau masih anugerahkan aku kesempatan untuk terus menjalani ibadah puasa untuk kali ini dan semoga ia Ramadhan yang terbaik untuk diriku dan buat muslimin muslimat semua.

Tinggal beberapa hari lagi, Ramadhan Al-Mubarak akan melabuhkan tirainya dan menandakan Syawal pula bakal menjenguk kita. Sedar ataupun tidak sedar, Syawal yang bakal menjelma nanti membuktikan kejayaan buat hamba Allah yang taat dan soleh akan perintahnya. Lapar dahaga yang sama-sama kita tempuh sepanjang bulan Ramadhan ini sebenarnya telah banyak menyedarkan kita bahawa kita juga mampu mendidik nafsu dan kemahuan diri yang selama ini merantai dan membelengggu fikiran. Yang merokok dapat mengurangkan bilangan batang rokoknya, yang mengumpat dapat meminimumkan patah kata mereka. Namun muslimin dan muslimat sekalian, bukan semua ini yang menjadi tajuk utama. Tetapi saya ingin mengajak kita semua menilai kembali, bagaimana dengan tahap amalan puasa kita? Adakah lapar dan dahaga sahaja yang kita perolehi? Ataupun dengan tarbiyyah ini, kita berjaya mendidik dan mengawal runtunan nafsu? Fikir-fikirkanlah..
Gunakan sisa hari yang ada di bulan Ramadhan ini untuk pastikan ia diakhiri dengan sebaik mungkin dan Syawal yang bakal tiba adalah teramat bermakna. Wassalam.

No comments: