Monday, September 1, 2008

31 Ogos@ 1 Ramadhan??

Ulangtahun kemerdekaan negara yang ke -51 telahpun menjelma tiba. Hari yang diraikan dengan penuh gilang-gemilang oleh rakyat Malaysia kerana mengenangkan peristiwa dan saat bebasnya negara Malaysia dari cengkaman penjajah. Namun, tidak memadai sekiranya ia hanya disambut tanpa penghayatan. Tiada guna laungan MERDEKA!MERDEKA!MERDEKA! Jika jiwa dan minda masih menyanjungi Barat sebagai idola.

Jangan kita semua lupa, sebagai seorang Muslim, 1 Ramadhan juga hadir menjenguk kita untuk sekali lagi. Setelah setahun berlalu, ia kembali menjenguk kita dengan membawa harapan yang besar agar kita isi dengan sebaiknya. Di sini, ana ingin membuka minda semua dengan 1 persoalan yang mungkin dirasakan keanak-anakan, tapi bagi ana, ia cukup serius dan penting. Bagaimana persiapan kita untuk menghadapinya? Dari segi fizikal, emosi, minda dan yang paling penting adalah rohani. Ana risau dan khuatir, persiapan kemerdekaan lebih mantap berbanding persiapan Ramadhan. Fikir-fikirkanlah.

Jadikanlah Ramadhan ini sebagai litar untuk memerdekakan jiwa, nafsu, minda dan fizikal dari pelbagai keburukan dan kejahilan. Semoga dengan cara ini, bukan sahaja negara kita yang merdeka, tetapi kita juga merdeka dari cengkaman neraka. Insya-Allah.

Wassalam

No comments: