Thursday, August 7, 2008

Cinta Tanpa Syarat

Salam wasilah ukhuwah fiLlah sebagai pembuka bicara...Setinggi-tinggi syukur dipanjatkan ke hadrat Illahi kerana masih memberi kekuatan kepada jari-jemari ini untuk melakarkan kata-kata sebagai renungan dan perkongsian bersama sahabat dan sahabiah yang ana kasihi kerana Allah sekalian.

Hari ini ana diizinkan sekali lagi oleh Allah Yang Maha Esa untuk bersama-sama berada dalam satu majlis ilmu yang Insya-Allah disaksikan oleh para Malaikat dan diharapkan ia menjadi salah satu dari taman-taman syurga...

Ana cukup tertarik dengan suatu topik yang dibicarakan..iaitu CINTA TANPA SYARAT..sebelum dijelaskan akan maksud ungkapan itu..pelbagai penafsiran bermain di fikiran ana dan sahabiah yang turut hadir..Apa yang dimaksudkan dengan CINTA TANPA SYARAT itu??

Seorang sahabiah bersuara..

Cinta Allah adalah bukti kepada Cinta Tanpa Syarat..Allah tidak pernah meletakkaan apa-apa syarat pun kepada hambaNya untuk memperolehi cintaNya..Malah apa yang Allah berikan tidak sedikit pun diminta balasan..Cukup lah sekadar ungkapan syukur bagi membuktikan kita adalah hamba yang bertaqwa dan tahu berterima kasih..

Tapi...

Ana ingin mengajak sahabat sahabiah sekalian untuk menilai kembali sejauh mana kesanggupan dan pengorbanan kita demi menghargai Cinta Tanpa Syarat ini??

Pernah kita terfikir..seandainya Allah meletakkan syarat bahawa, dosa kita akan diampunkan sekiranya kita berjaya menunaikan solat dengan khusyuk?? Sudah pasti kita tidak mampu melakukannya..Entah-entah sepanjang kita menunaikan solat kita selama ini..tiada satu pun yang boleh dikategorikan sebagai solat yang khusyuk di sisi Allah...

Maha Pemurah dan Suci nya Allah...Begitu berlemah-lembut dengan hambaNya..SubhanaLlah..

Fikir-fikirkanlah..

Wassalam

No comments: