Tuesday, August 5, 2008

Tasawwur Islam Perlu Jelas

Satu teguran bersama untuk sahabat2 yang sama2 membawa imej dan da'wah Islam meskipun terdiri dari kefahaman yang berbeza..

Penggerak da'wah yang ana kasihi kerana Allah sekalian..

Rasa terpanggil diri ini untuk melontarkan sedikit idea dan kata-kata sebagai perkongsian bersama agar menjadi pemangkin kepada nilai dan mutu kerja-kerja Islam yang kita semua laksanakan..

Mungkin diri ini telah lama memerhati akan kelompangan yang berlaku di kalangan muslimin dan muslimat yang mengaku diri mereka da'ie..Kelompangan ini ana rasakan cukup ketara apabila berlakunya dan tertubuhnya banyak sangat fahaman di kalangan umat Islam sendiri meskipun kita sedar dan percaya bahawa Islam itu Agama yang Agung dan Mulia di sisi ALLAH SWT..

Sahabat sahabiah sekalian...

Dalam mendepani arus dunia yang kian rancak dengan pelbagai ancaman terutamanya kepada agama yang kita cintai ini..sedar atau pun tidak..kita yang sama2 berbai'ah untuk melaksanakan gerak kerja Islam itu sendiri seharusnya koreksi diri masing2 sejauh mana kejelasan kita terhadapTasawur Islam itu sendiri..

Ana suka untuk mengingatkan diri dan sahabat sekalian...adakah kita tahu atau tidak, apa yang di bawa oleh Islam sebenarnya?Tahu atau tidak apakah ciri-ciri Islam itu sendiri sehingga ia di katakan Ad-Deen?Tahu atau tidak sama ada kefahaman kita pada saat ini sudah cukup jelas dan faham mengenai Islam?

Ana pulangkan pertanyaan itu pada diri kita semua..

Sedih dan terkilan apabila ana melihatkan kefahaman beragama dalam diri kita yang mungkin boleh dikatakan agak cetek...

Jika anda percaya..Islam itu agama yang Syumul...akui lah kesyumulannya..Masuk lah ke dalam Islam itu sepenuhnya dan janganlah sesekali mengenepikan sesuatu unsur sekalipun bagi kita ia cuma satu peratusan yang boleh dikatakan sedikit...Namun hakikatnya..Pengasingan yang sedikit itu mampu membawa kepada perpecahan yang cukup ketara di kalangan umat Islam...

Fikir-fikirkanlah..Wassalamu'alaikum WarahmatuLlahi Wabarakatuh....

No comments: